مقالات

علائم خرابی برد های یخچال و یا فریزر چیست

برد یخچال

علت خرابی برد های یخچال به چند صورت مختلف قابل مشاهده است که هر کدام می تواند به بخشی از لوازم یخچال مربوط باشد.

1.خطاهای برد یخچال و یا فریزر
2.خطاهایی که در نمایشگر قابل مشاهده است
3. نمایشگر عملکرد ندارد، نمایشگر نقص در نمایش دارد، تاچ درست ندارد
4. لامپ یا لایت داخل که عملکرد ندارد یا همواره روشن و یا همواره خاموش است

 

خطاهای برد:

یکسری خطاهایی روی بردها نمایش داده می شود که این خطاها نشان دهنده ی ایرادی است که برای آن محصول به وجود آمدهاست. مشتریان از روی آن خطاها می توانند بفهمند که این مشکل از کدام قسمت محصول است.

اگر ابتدایی ترین و ظاهری ترین مشکل، مشکلی باشد که منجر به یک خطا بر روی برد یا نمایشگر باشد، می توانند باتوجه به مستندات خود یخچال این ایراد ها را برطرف کنند.

اکثر خطاهای شایع و مهم در محصولات به صورت کد خطا نشان داده می شود. مشتری می تواند از طریق آن به ریشه ی مشکل و این که در نهایت چه چیزهایی خراب شده و نیاز به تعمیر یا تست دارد، دست پیدا کند.

از جمله ی خطاهای متداول که در محصولات مشاهده می شود و مشتری ها به آن اشاره می کنند، این است که محصول خنک کنندگی خوبی ندارد. این مشکل دلایل متعددی می تواند داشته باشد :

1.یکی اینکه محصول از لحاظ مکانیکی مشکل پیدا کرده باشد، متداول ترین این حالت در بحث واشر دور درب است، یعنی اینکه واشر دور درب مشکل داشته باشد،

2.دومین مشکل می تواند از این باشد که دیفراست درستی اتفاق نیفتاده باشد.

دیفراست یعنی برفک زدایی، محصولات بر اساس الگوریتمی که در خود شرکت ها طراحی می شوند. بعد از زمانی مثلاً هشت یا ده ساعت کار کردن کمپرسور، وارد دیفراست می شوند و برفک زدایی را انجام می دهد. در برفک زدایی المنت ها و سنسورها درگیر هستند، و عملاً دو نوع دیفراست وجود دارد.

1.دیفراست سنسوری

2.دیفراست ترمودیسکی

حال دیفراست چیست و فرق این دو نوع دیفراست در چیست؟

انجام دیفراست به این صورت است که زمانی که برفکی در اوپراتور به خاطر کارکرد محصول به وجود می آید، لازم است که بصورت دوره ای از بین بروند. این روند براساس الگوریتم شرکت های مختلف فرق دارد و در این قسمت نیازی نیست که تعمیرکار در رابطه با الگوریتم آن چیزی بداند. دیفراست می تواند بصورت اتوماتیک و یا دستی انجام شود.

دیفراست اتوماتیک یعنی اینکه خود محصول براساس کارکرد کمپرسور وارد حالت دیفراست می‌شود و در نهایت برفک را از بین می برد. دیفراست دستی هم نوع دیگر دیفراست است که معمولا در کاتالوگ یخچال توضیح داده می شود. به اینصورت که اگر محصول بد کار می کند، میتوانند با یک دکمه دیفراست را انجام دهند و در نهایت برفک زدایی انجام می شود تا محصول بهتر کار کند.

در دیفراست معمولاً چند المنت فعال هستند که برفک ها را از بین می برند. اینکه این تعداد المنت ها در محصولات چند تا هستند، در محصولات مختلف شرکت های مختلف متفاوت است. بعضی از محصولات تنها با یک المنت دیفراست را انجام می دهند و برخی دیگر نیز با دو المنت.

دیفراست سنسوری:

در این نوع دیفراست، سنسور تشخیص می دهد که آیا برفک به درستی و کامل از بین رفته یا خیر و در صورت از بین رفتن برفک، دستور خارج شدن از دیفراست را صادر می کند. هر چند که دیفراست، یک ماکزیمم زمانی دارد. به اینصورت که می‌تواند به اندازه ی هر نیم ساعت، چهل دقیقه و یا هر یک ساعت، بسته به دمایی که سنسور تشخیص می دهد و زمانی که از آن خارج می شود باشد.

دیفراست ترمودیسکی:

دیفراست های ترمودیسکی به اینصورت است که در آن، دیفراست زمان مشخصی دارد. زمانی که دمای اواپراتور که توسط المنت ها گرم می شود، به میزان خاصی برسد. یک قطعه ترمودیسک که روی اواپراتور وجود دارد، منجر به قطع شدن المنت می شود و در نهایت بعد از زمان معین، از دیفراست خارج می شود.

3.سومین مشکل اینکه محصول مشکل گازی داشته باشد و باعث این شود که نتواند دما را به حد مناسبی برساند.

4.چهارمین مشکل که احتمال کمتری دارد این است که سنسور خراب شده باشد. چون معمولا سنسور ها به این صورت خراب نمی شوند ولی یکی از المان هایی که می تواند مستقیما در بحث برودت و سرمایش تاثیر بگذارد خرابی سنسور است.

این موارد مهم ترین مواردی بودند که در بحث عدم سرمازایی یا دما و برودت محصولات یخچال و فریزر نقش مستقیم دارند.

از جمله ی موارد دیگر نیز:

نمایشگر جوین نقره ای NF کلور (رو)

نمایشگر جوین نقره ای NF کلور

نمایشگر عملکرد ندارد، نمایشگر نقص در نمایش دارد، تاچ درست ندارد:

در اینصورت بهتر است نمایشگر تعویض شود

لامپ یا لایت داخل که عملکرد ندارد یا همواره روشن و یا همواره خاموش است:

اگر لایت همواره روشن باشد، مشکل از سنسور لای دری است. یعنی برد، فرمان بسته شدن در را تشخیص نمی دهد و در نهایت فرمان خاموش شدن را به لایت نمی دهد. تقریبا می توان گفت بالای ۹۰ تا ۱۰۰ درصد مشکلات از همین مورد است، مگر در موارد استثنا که اینجا در مورد استثنا صحبت نمی‌کنیم.

اگر لایت همواره روشن باشد، مشکل از سوئیچ لای دری هست، هر چند در محصولات الگوریتم به این صورت است که اگر در از یک زمانی بیشتر باز باشد، الارم داده می شود و بعد نمایشگر داخلی و یکسری لایت ها بصورت چشمک زن در می آیند و به حالت هایی در می آیند که قابل تشخیص است که آیا این محصول کلید لای دری اش خراب شده یا خیر.

در مورد خاموش بودن هم می تواند از کلید لای دری باشد که ممکن است قطع باشد و یا اینکه از خود لایت باشد یا دسته سیم، که اینها به هم مربوط هستند.

مواردی که مطرح شد معمولا متداولترین دلایل خرابی است که محتمل و کلی تر است و باقی خطاها خطاهایی هستند که معمولا برد، از جمله  برد شرکت مجد الکترونیک آن ها را تشخیص می دهد و خطای متناسب با آن را نمایش می دهد و تکلیف را برای مشتری و خدمات مشخص می کند که آن مشکل کجا به وجود آمده و باید رفع شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.